Blog de cuina tradicional dolça i salada!

dimarts, 15 de gener del 2013

SOPA DE NADAL AMB PILOTETES



Tornem amb la recepta estrella del Nadal, la sopa amb galets i pilotetes. Aquesta sopa es tant diferent amb la que fem la resta de l’any, aquesta te més fato i esta feta amb més amor i carinyo! Jo aquest any la vaig fer amb un perol ben gran a fora al balcó i amb un tres peus així me’n va sobrar per a menjar-ne tot el que queda d’hivern!! Nomes dir-vos que aquell dia al matí tot el carrer feia oloreta a Nadal!! Aquest cop la protagonista de les fotos va ser la meva mare així que gràcies Mama!!!

Ingredients: (per a 15-16 litres d’aigua)

2 trossos d’ossos de vedella a ser possible de cua o genoll
3 pams de llonganissa
2 pams de botifarra negra
1 tall ben generós de cansalada de porc
2 os de corder a ser possible de costella
8 o 9 ossos de porc petits
1 os d’espinada
2 ossos de pernil a ser possible amb una mica de carn
½ gallina
3 o 4 carcasses de pollastre
200gr de morró i orella de porc
4 ossos salats petits
2 o 3 pilotes de carn picada
½ col
2 o 3 porros
2 xirivies
2 naps
4 pastanagues
2 rames d’api
3 patates
4 cebes petites

Per la sopa:
500gr de carn picada mixta per a fer les pilotetes
1 ou
1 miqueta de pa rallat
sa
galets de la mida que ens agradin

1.Dins l’olla i posarem 2 o 3 litres d’aigua i tot seguit i posarem la gallina, els ossos de vedella, la cansalada, les carcasses de pollastre, ossos de porc, ossos de corder i l’os d’espinada o cobrirem amb aigua o taparem i deixarem una mitja hora.

2.Passat aquest temps destapem l’olla i tirarem els ossos salats, els ossos de pernil i el morro i l’orella de porc juntament amb el porro, la xirivia, el nap, la pastanaga i l’api tirarem uns 10 litres d’aigua i deixarem coure una hora i mitja ben bona tapat i a foc mitja.

3.Passada l’hora i mitja tirarem la mitja col, la botifarra negra, la llonganissa, les pilotes, les patates i les cebes i ho deixarem coure uns tres quarts d’hora més. Si fes falta li podríem tirar uns 2-3 litres més de caldo ja que una mica evaporarà amb tot aquest temps.

4.Apagarem el foc i deixarem que refredi. Jo la vaig deixar fora el balcó ja que aquí a la meva zona i sol fer bastant fred. Tot aquest procés el vaig fer el dia 24 al matí.

5.El dia de Nadal tornarem a escalfar el caldo perquè s’haurà solidificat tot amb el fred. De mentre agafarem la carn picada i la barrejarem amb l’ou i el pa fins que sigui ben homogeni i ho rectificarem de sal, el procés es ben be com si féssim unes mandonguilles però sense enfarinar-les. Farem pilotetes petites unes 4 o 5 per persona i les reservarem.

6.Passarem el caldo ja calent dins una olla i tirarem les pilotes i ho posarem uns 5 minuts al foc per a que vagin coent les pilotetes, passat aquest temps i tirarem els galets que vulguem mes o menys per persona i deixarem coure segons les especificacions del fabricant.

7.Rectificarem de sal i ja tenim la sopa de Nadal llesta. La podem servir juntament amb les verduretes i la carn de la pilota gran, la llonganissa, la botifarra negra, la cansalada i les orelles i el morro del porc, tot això per a qui en vulgui.

8.Jo quan vaig retirar el caldo i vaig posar 2 litres més d’aigua i ho vaig deixar bullir uns ¾ d’hora més mentre dinàvem.

9.NO tireu la carn del bullit la pròxima entrada tindrem una recepta 100% aprofitament i molt bona!! Ah, per cert no son croquetes!! J



Bon profit a tots!!!

2 comentaris:

  1. AAiiiiiii!!! Quina sopaaaaa! Què bona!!! A casa nostra som molt soperos!!! Si fos per mi...en menjaria cada dia!! I aquesta....té una bona pinta!!!
    Salut i petons,
    Olga

    ResponElimina